D'TIRAI ANJUNG

Selamat datang ke blog Anjung Puisi. Blog ini menghimpunkan dan menyiarkan karya-karya puisi Melayu moden dan tradisional, artikel tentang puisi Melayu, peristiwa, aktiviti yang berkait dengan puisi di seluruh tanah air dan lain-lain. Moga para pembaca dan menimba manfaat dan memperolehi ketenangan tatkala melayari blog ini. - a. halim ali




Ahad, 22 November 2009

SAJAK 3: SAJAK WIRA-WIRAWATI PLKN

Aku bangga berada di sini
(sebuah kem tempat aku kenal harga diri)


Semilir angin dari daerah pusaka
lembut menyentuh jantung anak-anak bangsa
suara pertiwi membisik kata undang
suara perkasa meminta amanat negara dijulang
ibu ayah doakan buatku
restumu membalut teguh azamku.

tangan ini kuhulur
menyambut tali kudrat mengikat tiang seri negara
langkah ini kuatur
buat menjejak warisan pahlawan bangsa
lenturkanlah hati dan peribadi dengan pekerti
kami ingin menjadi manusia yang berbakti
menghias barisan hadapan
dengan teguh jatidiri.

Aku bangga berada di sini
Menimba pengalaman dalam warna warni mentari
Menyusun tangan dalam derap langkah
Tekad yang satu, niat yang jitu
Dada ini kuisi dengan api, air dan batu
hati ini kukejapkan dengan iman dan ilmu
minda ini kutanam pokok cinta tanah airku
aku wirawan wirawati tiang seri
meneguhkan masa depan negara bangsaku.

Dalam deru suara nyaring yang membisik
sesekali mega tekadku bergoncang di sini
Hati bergetar tatkala menempuh sasar
Menyusur Liku perjalanan meredah masa berbulan
Adalah laut pengalaman yang dalam
Aku tidak rela lemas dalam gelora rasa
Menghitung peraturan demi peraturan
Mengira susah payah mencari arah
Berkira-kira dengan perhitungan nafsi
Terbinakah di tengah gelanggang
Seorang aku wira wirawati bangsa yang berjasa?

Detik berlalu mengajar aku
Menjadi lebih tahu
dari tahuku yang dahulu
tentang manis pengalaman
tatkala bersusah payah bersama rakan taulan
tentang pahit maung meredah kesusahan
mengajar aku erti sebuah kehidupan,
Keyakinan kian teguh
Keazaman membiak tumbuh
Kecekalan tak pernah lusuh
Aku di sini laksana pahlawan kehausan musuh.

Kususuri langkah dengan daya fizikal
Langkahku diatur dengan tertib atur
Ke kiri ke kanan, pusing dan ke belakang
Arah menjadi tujuan, berjalan dalam sopan
Bergaya laksana sebaris sastriawan
Membenteng menghadang sedia melawan.

Panorama kesukarelaan
Adalah pelangi yang hidup
dalam kehidupan Komuniti setiakawan
warna perpaduan bersinar dalam modul IntegrasI,
aku temui diri di sebalik karenah pelbagai budi
anak bangsa yang berbeza warna hati
menjadi satu dalam rukun intergrasi.

Aku bangga berada di sini
Sebuah kem yang mengajar aku kenal harga diri
Tahu menilai tanah tumpah
Tahu mengira tinggi rendah langit yang dijunjung
Naluriku tersulam dengan citra kenegaraan,
Di baja dengan didikan kerohanian,
Betapa tinggi nilai murni tak tergapai tangan
Tak terungkap kata puji
Tak terkira hitungan jasa bakti
Aku benar-benar rasa diri ini dihargai.

Aku bangga menjadi Wira wirawati negara
Berjanji menumpahkan khidmat bakti
Bahawa tanah air ini
Jasad dan nyawakulah sebagai galang ganti
Kusahut cabaran
Bergandingan meneguhkan membela pertiwi
Dalam rukun setia, dalam satu semangat
dengan satu tekad dalam serumpun hasrat
Malaysia negaraku kekal berdaulat.


Karya,a halim ali
Kem PLKN Ayer Tawar
Lumut, Perak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan